Práva cestujúcich v leteckej doprave

Svoje práva si môžete uplatniť v prípade, ak:

  • odlietate z EÚ s ktoroukoľvek leteckou spoločnosťou (aj neregistrovanou v EÚ)
  • prilietate do EÚ linkou, ktorú prevádzkuje letecká spoločnosť registrovaná v EÚ (resp. v Nórsku, Švajčiarsku alebo na Islande).

Vrátenie ceny letenky alebo alternatívna preprava

Ak vám bol odmietnutý nástup do lietadla, váš let bol zrušený alebo bola prekročená kapacita lietadla, máte nárok na výber:

  • presmerovanie do konečnej destinácie za porovnateľných prepravných podmienok, alebo 
  • vrátenie ceny letenky, poprípade bezplatný spiatočný let do pôvodného miesta odletu.

Dlhé meškania

Ak váš let mešká minimálne 5 hodín, máte nárok na vrátenie ceny letenky (ak si však uplatníte nárok na úhradu ceny letenky, strácate právo na ďalšiu cestu alebo pomoc zo strany leteckej spoločnosti).
Predmetná letecká spoločnosť vás musí informovať o vašich právach a dôvodoch odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia alebo meškania letu (ak je dlhšie ako 2 hodiny, resp. 4 hodiny pri letoch dlhších ako 3 500 km).

Jedlo a ubytovanie

V závislosti od letovej vzdialenosti a času meškania máte nárok na občerstvenie, jedlo, bezplatné telefonické, faxové alebo e-mailové spojenie a prípadne aj ubytovanie.

Finančná náhrada

V prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu alebo meškania do cieľového miesta (uvedeného na vašej letenke), ktoré je dlhšie ako 3 hodiny, máte nárok na náhradu vo výške 250 až 600 EUR podľa letovej vzdialenosti:

Lety v rámci EÚ

  • 1 500 km alebo menej – 250 EUR 
  • viac ako 1 500 km – 400 EUR

Lety medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ

  • 1 500 km alebo menej – 250 EUR 
  • 1 500 km až 3 500 km – 400 EUR 
  • viac ako 3 500 km – 600 EUR

Vzdialenosť sa počíta od letiska, v ktorom vám nebolo umožnené nastúpiť do lietadla – čo nemusí byť letisko, kde ste začali svoju cestu.
V prípade, že vám dopravca ponúkne náhradný let s podobným časovým rozvrhom, môže byť náhrada znížená o 50%.

V prípade zrušenia letu vám nevznikne právo na náhradu, ak:

  • bolo zrušenie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť – napr. veľmi nepriaznivé počasie, 
  • letecká spoločnosť vás informovala o zrušení letu 2 týždne pred plánovaným časom odletu,
  • bol vám ponúknutý náhradný let s podobným časovým rozvrhom ako pôvodný let.

Aj keď vám v prípade meškania z dôvodu mimoriadnych okolností nevzniká právo na finančnú náhradu, letecký prepravca je povinný vám ponúknuť:

  • vrátenie ceny letenky (v plnej výške alebo len časť, ktorú ste nevyužili); 
  • náhradnú prepravu za porovnateľných prepravných podmienok do vašej cieľovej destinácie v najbližšom možnom termíne, alebo 
  • let za porovnateľných prepravných podmienok do vašej cieľovej destinácie v neskoršom dátume podľa vášho výberu (za predpokladu voľnej kapacity).

Letecká spoločnosť vám navyše musí v prípade potreby poskytnúť pomoc počas čakania na náhradnú dopravu.

Ako si uplatniť nárok na vrátenie ceny letenky alebo finančnú náhradu

Nárok na vrátenie ceny letenky alebo finančnú náhradu si môžete uplatniť u Vašej leteckej spoločnosti. V prípade, že vaša letecká spoločnosť nereaguje alebo obsah jej odpovede nie je podľa vás uspokojujúci, môžete podať sťažnosť príslušnému vnútroštátnemu dozornému orgánu.

Ak problém s vaším letom nastal na letisku v krajine mimo EÚ, ale týka sa leteckej spoločnosti, ktorá má sídlo v EÚ, sťažnosť môžete adresovať príslušnému vnútroštátnemu dozornému orgánu.

Mali ste problémy s vaším letom?

Pokiaľ bol váš let zrušený, výrazne omeškaný, presmerovaný alebo vám bol odoprený nástup na palubu, máte nárok na finančnú kompenzáciu vo výške 

250 - 600€

v závislosti na dĺžke letu.

Našim klientom sme vrátili:

46250

18461

Zaujímavé dokumenty